Launch Cafe startup haalt financiering op

AttachingIT ontwikkelde een systeem waarmee gebruikers snel, eenvoudig en veilig grote hoeveelheden data kunnen ontvangen en verzenden. Het bedrijf speelt daarmee in op een groeiende marktbehoefte. Niet zomaar verdiende AttachingIT kort na de oprichting een plek in een prestigieus groeiprogramma van Microsoft. Sindsdien is het snel gegaan. Voor de NOM en NNIM reden om het jonge Groningse bedrijf een financiering te verstrekken.

De afgelopen vijf jaar is de hoeveelheid data die door ondernemingen wordt gegenereerd meer dan vertienvoudigd. Of dat veilig gebeurt? In veel gevallen niet, vaak zonder dat organisaties zich daarvan bewust zijn. Bovendien was het lange tijd niet mogelijk om bestanden die groter zijn dan 2 GB te verzenden. Het jonge Groningse bedrijf AttachingIT ontwikkelde echter een systeem waarmee op een snelle, gecontroleerde en veilige manier grote bestanden gedeeld kunnen worden. En dat is niet onopgemerkt gebleven. Ook niet bij de NOM dat AttachingIT onlangs een financiering verstrekte.

Microsoft Ventures Accelerator

Het idee ontstond in de zomer van 2013 in het Launch Café in Groningen. Korte tijd later kwamen de bedenkers Tim Velthuis, Roham Rahimi en Bert Sinnema in contact met Mark Voermans, destijds Senior Business Development Manager bij Microsoft Nederland. Voermans was meteen enthousiast en haalde de mannen van AttachingIT over om mee te dingen naar een plek in de Microsoft Ventures Accelerator, het groeiprogramma van Microsoft in Berlijn. Met succes. Samen met acht andere startups werd het gekozen uit 362 jonge bedrijven uit veertien landen. Vanaf dat moment mocht AttachingIT gedurende een periode van vier maanden rekenen op fulltime ondersteuning en begeleiding vanuit Microsoft Europe, om zo het bedrijf verder te professionaliseren. ‘Het programma heeft ons heel veel gebracht’, zegt Tim Velthuis vanuit Berlijn, waar AttachingIT inmiddels een salesoffice heeft. Het hoofdkantoor is nog altijd gevestigd in Groningen. ‘In de eerste fase wordt het systeem geleidelijk uitgerold in Nederland en Duitsland. We richten ons daarbij uitsluitend op de B2B markt. Tot dusver loopt dat buitengewoon voorspoedig. Er bestaan zelfs concrete plannen om straks ook voet op Zweedse bodem te zetten.’

Dit bericht is oorspronkelijk gepost op de website van de NOM. Lees het volledige artikel op de website van de NOM.

Meer nieuws van het Launch Cafe

‘Er zit zoveel kennis onder één dak’

Nederlands Geplaatst op 6 juni 2018
Rozemarijn van Dijk doet haar meeloopstage in het Launch Cafe en is derdejaars IPO-student (Industrieel Product Ontwerp ) aan de Hanzehogeschool in Groningen. Een stage bij het... lees verder

‘Het is alsof je stage loopt bij meerdere bedrijven tegelijkertijd!’

Nederlands Geplaatst op 4 juni 2018
Carmen van Dijken is derdejaars CMD-student (Communication & Multimedia Design) aan de Hanzehogeschool in Groningen en doet haar meeloopstage in het Launch Cafe. Een stage bij... lees verder