Het Crowdaboutnow succes van OpenYoga

OpenYoga heeft onlangs een succesvolle crowdfunding campagne neergezet. Dankzij deze campagne kan de leukste Yoga studio van Groningen flinke groeistappen zetten. Dieuwertje geeft een aantal tips over het opzetten van een crowdfunding campagne via het platform CrowdaboutNow.

Wat is OpenYoga?

Al bijna 3 jaar is OpenYoga dé plek in Groningen voor verschillende soorten Yoga en met bijna 700 yoga’ers is OpenYoga toe aan uitbreiding. De huidige locatie aan de Steentilstraat is echter te klein geworden voor het yoga-programma en voor de ambities van Dieuwertje en Mandy, de oprichters van OpenYoga. Ze zijn daardoor genoodzaakt te verhuizen naar een grotere ruimte. Deze ruimte wordt omgebouwd tot een professionele yogastudio.

Crowdfunding via CrowdAboutNow

Dieuwertje en Mandy hadden een mooie locatie aan de Zuiderkerkstraat op het oog, maar hier was een investering van twintigduizend euro voor nodig. Bij een bank zou Dieuwertje een financiering kunnen krijgen, maar dit zou gepaard gaan met een stevige rente van bijna 10%.

Een aantal collega’s wezen haar op Crowaboutnow, een crowdfundingplatform. Na de introductietest toch wat sceptisch in te hebben gevuld, kwam ze er achter dat dit platform van CrowdaboutNow een leuke en (veel) goedkopere manier van financiering is. Met twintigduizend euro als doel hebben Dieuwertje en Mandy hun familie en vrienden enthousiast gemaakt en al na 2 dagen was het doel al bereikt!

Dieuwertje over haar succesvolle crowdfunding campagne:

“Dat we zó snel onze doelen zouden behalen had ik niet verwacht, natuurlijk wel gehoopt! Op deze manier kunnen we samen met de Yoga community verder groeien.”

Een enorm succes, maar om de uitbreiding nog een extra boost te geven, verhoogden ze het doel met tienduizend euro. Binnen 2 dagen was het tweede doel bereikt. Met het opgehaalde geld verhuist OpenYoga naar een nieuw pand en worden er nieuwe vormen van yoga geïntroduceerd.

5 tips voor een succesvolle crowdfunding campagne

1.) Plan je project goed
Neem de tijd om je project goed voor te kunnen bereiden: zorg voor een goede uitstraling van je project, plan je berichtgeving en zorg dat je administratie op orde is.

2.) Gebruik je netwerk
Familie, vrienden, kennissen, collega’s. Probeer zo veel mogelijk mensen te bereiken met je project. Stuur ze bijvoorbeeld een leuk berichtje voordat je live gaat. Dit zorgt voor veel meer betrokkenheid: bij OpenYoga hingen ze al aan de telefoon voordat het project überhaupt op het platform te vinden was.

3.) Maak een promotiefilmpje
Een promotiefilmpje blijft een leuke en interessante manier om je idee over te brengen. Het blijft ook veel langer hangen dan een tekst of een plaatje.

4.) Zorg voor creatieve berichtgeving
Post niet alleen hoeveel geld je binnen hebt, of nog moet krijgen. Het is namelijk een enorm cliché en is niet interessant voor de lezer. Bovendien komt het niet leuk over.

5.) Kijk goed naar concurrentie
Er zijn waarschijnlijk veel andere projecten die enigszins op die van jou lijken. Kijk daarom goed naar je concurrenten en leer van ze. Zo zorg je ervoor dat je ze altijd een stapje voor bent.

Meer nieuws van het Launch Cafe

Ka en Mo kunst in het Launch Cafe

Nederlands Geplaatst op 20 november 2017
Sinds jaar en dag hangen de prachtige schilderijen van Karin en Monique in het Launch Cafe. Deze twee bevlogen dames geven kleur aan onze flexwerkplek. Hun grote doeken komen... lees verder

Internet & wifi netwerk in het Launch Cafe

Nederlands Geplaatst op 5 september 2017
In het Launch Cafe wordt het internet geregeld door Slimmer wifi. Dit bedrijf is drie jaar geleden gestart in het Launch Cafe en sindsdien zijn ze elke dag bezig met wifi. Dat... lees verder